Hvordan vil digital markedsføring utvikle seg i fremtiden?

By Anex98 No comments

I mange av mine tidligere blogg innlegg så har jeg skrevet mye om digitale kanaler, og hvordan man markedsfører på de forskjellige digitale plattformene. Dette innlegget går mer ut på min egen spekulasjon om utviklingen til digital markedsføring fremtiden. I de siste 20 årene har vi sett en eksplosiv økning i digital markedsføring, og en reduksjon av markedsføring på Tv. Digital markedsføring har utviklet seg kraftig med økningen av digital markedsføring, utviklingen har ført til en optimalisering av kundereisen, annonser og forskjellige måter å annonsere på.

Hvordan vil Digital markedsføring utvikle seg?

Fra det jeg har erfart, og det jeg har personlig fått med meg i digital markedsføring så har utviklingen til digital markedsføring vært avhengig av teknologien sin utvikling. Det er mange flere måter å markedsføre på nå til dags i den digitale verden som er alt fra å markedsføre sponsorer sine produkter, annonser, SEO Keywords, annonser på apper, markedsføring ved hjelp av influensers og flere metoder å markedsføre tjenesten, og/eller produktet sitt på. Utviklingen av Digital markedsføring har gjort det mulig for både selskaper, private selskaper, og til å med vanlig individer har muligheten til å lage annonser eller markedsføre produktet sitt så lenge de har en budsjett klart til markedsføringen.

Hvordan synet mitt på utviklingen til digital markedsføring i fremtiden vil jeg personlig si ikke bli en stor økning som det har vært i de siste 20 årene. Måten å markedsføre på vil fortsette som det gjør med Facebook, Instagram, og flere digitale kanaler, annonser og SEO keywords osv… Utviklingen på det område vil bli minimal. Personlig så ser jeg en stor mulighet for utvikling av teknologien i hvor enkelt markedsføring vil bli for alle å bruke. Til nå så har utviklingen i bruken av teknologien vært stor, men ikke alle har kunnskapen eller forståelsen i måten å bruke de diverse nettsidene ved å sette opp annonser eller markedsføre på. Det blir mulig i fremtiden at alle nettsidene som driver forskjellige typer annonser for forskjellige typer digitale kanaler blir slått sammen i en nettside som kan opereres på en optimal måte. Selvfølgelig vil prisene på de store digitale kanalene når det gjelder annonser være stor, men dette vil gi muligheten for annonser på digitale kanaler som ikke er så kjente muligheten til å ha flere annonser. Samtidig, optimaliseringen av en sånn type nettside vil garantere en bedre spot på digitale kanalene, og på søkemotoren sånn at det blir rettferdig fordelt annonser for målgruppene som har interessen for det produktet/tjenesten de selger. Et mer konkret, og mulig eksempel vil være hvis Google samarbeider eller kjøpe opp de forskjellige digitale kanalene for å lage en helt ny nettside for laging av annonser.

Jeg har pratet om utvikling av både teknologier, og digital markedsføring. Et tema som har interessert meg på skolen er Virtual realitet, og hvordan det blir brukt til både spill, markedsføring, sosiale møte plasser etc.. Det har vært mange filmer, og serier som går igjennom dette temaet Virtual-realitet som for eksempel i filmen Matrix. I fremtiden vil mye av den virtuelle verden påvirke måten vi lever på, dette kan være alt fra video spill til sosiale møt plasser som for eksempel en virtuell realitet som er basert i Paris. Dette vil også gi muligheten for at folk kan utvikle andre evner som skyting, operasjoner etc.. Her vil markedsføring selvfølgelig være i alle hjørner, dersom teknologien i virtuell realitet vil påvirke våres dagligliv vil markedsføring selvfølgelig følge med. Til å med nå så har digital markedsføring påvirket vår daglig liv ved at vi bruker de digitale kanalene som er tilgjengelig.

Konklusjon

For å konkludere så er min personlige mening om Fremtiden for digital markedsføring være avhengig av utviklingen av teknologien for både utenfor digital markedsføring, og for digital markedsføring. Dette argumentet kan støttes ved å se på utviklingen i de siste 20 årene når det gjelder hvordan markedsføringen har bevegd seg fra TV-reklamer til digitale-annonser/markedsføringer.

Legg igjen en kommentar