Hvordan markedsføre på Tik Tok

By Anex98 No comments

For tre innlegg siden fikk vi oppgave i å skrive om hvilke markedsføringskanaler jeg personlig anbefaler selskaper å bruke til å markedsføre produktet eller tjenesten de selger. I dette innlegget skal jeg lage en »how to» artikkel om et av de markedsføringskanalene jeg anbefalte som er Tik Tok. Grunnen for at jeg har valgt tik tok som den sosiale media plattformen å markedsføre på er på grunn av min erfaring og opplevelse med annonser på tik tok har vært positiv, og mengden på brukere av denne appen er stor som gir mange muligheter for å nå flere målgrupper.

Tik Tok

Tik Tok er et av de mest kjente appene som har hatt en eksplosiv økning de siste årene med . Tik tok ble lansert i 2016 i China under navet musical.ly. Etter hvert byttet de navn til Tik tok etter å ha slått seg sammen med et annet selskap for å samarbeide. Mange av Musical.ly brukere flyttet seg over til Tik Tok som gjorde appen svært populært siden Musical.ly hadde en stor menge med brukere fra vesten.

Tik Tok er en gratis app som gir alle muligheten til å lage og redigere videoer fra 5-15 opp til 5-60 sekunder. I følge google har Tik Tok 689 millioner brukere i løpet av Januar 2021 med brukere fra alle aldere og kjønn. Muligheten for å treffe mange målgrupper på denne appen er ekstremt stor siden det er en stor variasjon av alder, og kjønn av brukere på tik tok. Personlig så har Tik tok en bedre måte å markedsføre annonser, og til å med markedsføre sponsorer, produkter, tjenester og tilbud enn det de andre plattformene har. Mange tilvender seg til å bruke »Ad blocker» for å unngå annonser på PC-en vanligvis på Facebook, Youtue etc… Mange av annonsene krevers 5 sekunder eller mer for at man kan videre se på videoene plattformene har å tilby. Tik tok derimot har man valget til å se på annonsen eller å skipe annonsen dersom man ikke liker annonsen. Fra min egen erfaring så skipper jeg youtube annonser fordi lengden på annonsene gjør annonsene veldig uinteressante som jeg ikke har erfart med tik tok siden lengden på videoene er alt fra 0-60 sekunder som er mulig å skipe uten å vente 5 sekunder.

Hvordan markedsføre på Tik tok?

Som andre digitale kanaler kan man markedsføre sine egne produkter, tjenester eller sponsorer uten å bruke annonser på Tik Tok. På Tik Tok videoene kan man promotere det man ønsker i løpet av videoen man lager, eller flat ut lage en video som promoterer merke, tjenesten eller sponsoren. Dette er ikke en dårlig ide, hvis man har en kjent Tik Tok bruker med flere hundre tusen til millioner av følgere, men selskaper som ikke er så store, eller individuelle tik tokere som ikke er så store er det essensielt til å starte med Tik Tok annonser.

Tik tok annonser fungerer likt som Facebook annonser måten ved å sette opp en tik tok annonse er veldig simpelt. Først lager man en Tik Tok bruker som man skal bruke for annonsering. Deretter går man inn på ads.tiktok.com for å så lage annonseringen. Det er flere steg som er ganske simple å følge ved å lage en tik tok annonse på denne nettsiden. Her fyller man inn informasjon om:

  • Link til Tik Tok brukeren og nettsiden man selger produktene/tjenesten
  • målgrupper man ønsker å nå
  • hvilke aps annonsene blir annonsert på
  • interesser & oppførsel
  • Enheter
  • Hvor mange dager annonsene er oppe
  • Budsjett på annonsene

Etter man har flyt inn informasjon om å sette opp annonsens kampanje er neste steget optimalisering, og byder på annonsene. Denne steget er annerledes enn Facebook, her har man mulighet for å optimalisere bud på Tik tok for å få bedre sjanse på at Tik tok promoterer ditt merke på annonsene de velger å sette ut. Budene man setter skal gå utifra sitt eget budsjett, eller det nettsiden anbefaler for å starte annonseringen sin.

Når man har satt bud på annonser så er man klar for å sette opp selve annonsen på nettsiden. På dette steget, her kan man optimalisere annonsen ved å legge til musikk, lage video og gjøre om annonsen til å bli en helt vanlig video sånn at brukere ikke tror at det er en annonse. Når man lager en video har man tre valg til hvordan å sette opp videoen, de tre valgene er

  • Video Template – Slideshow style video teamplates and easy-to-use video conversion Tools
  • Smart video Soundtrack – You can choose from a wide variety of video teamplates and generate videos based on the images you provide
  • Smart video – Upload images and video clips to generate a video

Å sette opp en annonse på tik tok er veldig simpelt, men å lage selve videoen må man gjøre selv. Etter man har laget videoen må man vente til at annonsen blir akseptert. Når videoen er ute, og man får resultater inn er det en stor anbefaling til å analysere hvor bra Tik tok annonsen gjør det. Dette kaller vi for Analyzing & Troubleshooting som er en viktig del for å optimalisere fremtidige annonser, eller forbedre eksisterende annonser. Youtuber Tanner Planes som dette innlegget er inspirert av har noen steg som skal sjekkes av når man får resultatene av tik tok annonsen, de stegen er som følger:

  • vær tålmodig, la annonsen gå for to dager
  • Øk budet dersom man ikke får annonsene frem på tik tok
  • mål for 1% click through rate
  • 50 + salges for å komme seg ut av læringsfasen

Dette kan man analysere på Google analytics eller andre nettsider som analysere viktig data som viser resultatet man ønsker å se etter.

Konklusjon

Tik tok er en veldig bra og sikker måte å annonsere merket sitt på siden annonsene er enklere å fordøye for brukerne av appen. Det er mange flere millioner av brukere som har en stor variasjon på alder, geografi og kjønn som gir stor mulighet for å treffe viktige målgrupper. Det er anbefalt å sette opp Tik Tok annonser dersom man ikke har mange følgere eller er et kjent selskap allerede fra før, selv om mange kjente selskaper og influenser fortsatt bruker annonser. For å sette opp annonsen går man inn på ads.tiktok.com for å starte å sette opp må kampanje, budsjett og video sånn at annonsen blir synlig på tik tok

Kilder

Legg igjen en kommentar