Tre anbefalte markedsføringskanaler for store,og små selskaper

By Anex98 No comments

I det forrige innlegget skrev jeg om hvordan sette opp og hvordan man kan analysere google-analytics. Google-analytics er et verktøy som viser resultat av trafikken til nettsiden fra ulike geografiske steder i verden på forskjellige typer teknologiske enheter. I dette blogg innlegget skal jeg skrive om tre digitale markedsføringskanaler, som jeg personlig mener både store og små selskaper får nytte av. Et digitalt markedsføringskanal er et sosial plattform et selskap benytter seg av å markedsføre produktet, og merket sitt. De tre digitale markedsføringskanalene som jeg anbefaler kommer fra personlig erfaring, statistikk og trender.

Tik tok

Tik tok er et av de mest brukte sosiale plattformene med 689 millioner internasjonale brukere, og 1,2 millioner norske brukere. Flest flok tror at tik tok blir brukt av barn som en type for for underholdning, men tik tok blir brukt av mange forskjellige aldersgrupper alt fra under 18-46+. Tik tok har mange muligheter for å treffe forskjellige typer målgrupper for mange forskjellige selskaper, eksempler på dette kan være å markedsføre spill til en aldersgruppe fra under 18+ – 25, og markedsføre interiør møbler til alle fra 25-46+.

Hvordan man markedsfører på tik tok er veldig simpelt med funksjonene av å redigere annonse videoene man lager. Lengden på videoene kan variere alt fra 15 sekunder – 60 sekunder (maksimalt) som er en veldig kort måte å markedsføre produktene raskt og enkelt. Min personlige erfaring med tik tok annonser har vært positivt på grunn av korte annonser som kommer rett etter jeg har sett en tik tok video, jeg får til å med valget til å »swipe» forbi annonsen dersom jeg ikke liker den. Problemet med Youtube er at noen annonsene er umulige å »skippe selv om det er korte annonser jeg ikke er interessert i for det øyeblikket som gjør det behagelig å bruke tik tok på mobilen kontra youtube der annonsene er lange, og umulig å hope over.

Instagram

Instagram som et markedsføringskanal personlig mener jeg er på lik linje som Tik Tok i noen aspekter med unntak at plattformene er forskjellig, og hva man gjør på plattformene er forskjellig. Etter som jeg har erfart så har Instagrams sine annonser nesten aldri gjort feil med markedsføringen når det gjelder mine behov, vanligvis er dette klær, merke klær og nettbutikker som er relevante. Akkurat som Tik tok annonsene har man muligheten til å bla videre dersom annonsen ikke er relevant for behovet, samtidig kan man like og kommentere på annonsene for å se hva andre mener om annonsen. Instagram har derimot en annen funksjon tik tok ikke har som er »stories» på stories kan man legge ut flere videoer eller bilder på en viss lenge som man kan ha oppe i flere timer. Dette tar mange selskaper nytte av ved å bruke stories til å annonsere når det er tilbud eller et nytt produkt som selskapet ønsker å selge.

I følge BusinessofAps hadde instagram 1,16 bilioner brukere i 3 kvartal i 2020, og I følge tormodsprestad.no så var det i første kvartal av 2021 2,609 millioner brukere i Norge. Her er det stort potensial for å treffe flere målgrupper dersom man ønsker å bruke Instagram som sinn markedsføringskanal. Samtidig så er det 1,16 billioner aktive brukere i verden, der hvor det er nesten 50% av både menn og kvinner. I alders rangeringen på Instagram så er de fleste brukerne mellom 18 og 44, men det er en eldre og yngre som har Instagram som utgjør 2,3-7,1% av brukerne. Disse brukerne deler forskjellige typer »content» mellom hverandre, dette kan være morsomme videoer, nyheter, memes, Brand/produkt anbefaleringer etc. I følge buissnessofapps så er 15% av alt brukere deler er Merker/produkter anbefalinger til andre. Eksempler kan være klær eller video spill.

Facebook

Facebook er den mest kjente markedsføringskanalen som har en estimert 2.85 billioner brukere i følge Statista og i følge tormodspestad.no er det 3,464 millioner Norske brukere ut av de 2,85 billionene som bruker Facebook. Facebook kjøpte Instagram siden 2012, og har siden har hatt en stor vekst på begge plattformene. I fjerde kvartal av 2020 hadde Facebook 2797 millioner månedlige aktive brukere, og har en veldig balansert prosentvis brukere når det gjelder alder og kjønn. Potensiale her for å markedsføre sitt merke, og produkter er veldig stor siden det er stor variasjon av alder, og kjønn med tanke på antall brukere. Facebook har derimot litt flere måter å markedsføre på, man kan markedsføre med innlegg, stories og ha annonser på høyre siden av Facebook sin nettside.

Konklusjon

For å konkludere så er Tik Tok, Instagram og Facebook de tre markedsføringskanalene jeg anbefaler å bruke når det gjelder statistikk, trender og egen erfaring. Ved å bruke disse tre markedsføringskanalene kan må nå flere målgrupper på kortere tid når det gjelder alder, kjønn og interesser siden det er stor mengde med mennesker som bruker disse plattformene.

Kilder

Legg igjen en kommentar