Refleksjonsnotat – prosessen med å jobbe med en nettbutikk,og jobbe i et team.

By Anex98 No comments

Dette blogg innlegget går ut på min refleksjon om hvordan det var å jobbe med en nettbutikk og med et team fra start til sluttfasen. Vi ble oppfordret av kurset digital markedsføring – E-varehandel om å lage en nettbutikk til eksamensoppgave. Eksamensoppgaven var lærerikt, og ga oss som et team mange utfordringer som vi håndterte. Nettbutikken var en spennende opplevelse som jeg vil dele i dette innlegge.

Refleksjonsnotatet

I oppstartsfasen ved opprettelsen av nettbutikken ble vi som gruppe enig om hva vi skulle selge av produkt. Vi satt opp OKR (Key objective results) for å nå mål vi har satt for nettsiden. Vi ble enig om å produsere egne stearinlys/duftlys som vi skulle selge på vår egen nettbutikk. Planen var å selge produkter innenfor interiør, siden det er stor etterspørsel for interiør møbler i markedet. Vi forsto raskt at kostnadene ved å kjøpe alle produktene for å lage våre egne stearinlys ble dyrt og materialene var vanskelig å få tak i, samtidig ville vi fortsatt selge produkter innenfor interiør. Vi diskuterte forskjellige mulige måter vi kunne selge interiør produkter på, og vi kom frem til at droppshipping var det beste alternativet for oss. I stedet for å lage egne stearinlys/duftlys valgte vi droppshipping som vår forretningsmodell for å selge interiør produkter. Vi valgte produktet stearinlys innenfor markedet interiør siden covid-19 restriksjonene førte til at befolkningen bruker mer tid hjemme. Vi så muligheten for å selge interiør produkter som er enkelt og billig å selge innenfor det markedet.

Etter at vi fant forretningsmodellen for produktet vi valgte å selge, var neste problemet å finne navn og logodesign til nettbutikken. Vi valgte navnet Outskirt, fordi det var relevant for droppshipping, og fordi navnet er kort og enkelt å huske. Da vi ble enige om forretningsmodell, design, navn og produkt var vi klare for å lage nettbutikken. Vi valgte å benytte oss av muligheten vi fikk til 3 måneders gratis Shopify-bruker til å lage vår nettside, og bruke nettsiden til å finne produkter vi ønsket å selge via droppshipping. Shopify har en stor mengde med leverandører og produkter som er tilgjengelige. Vi valgte produkter fra leverandøren BigBuy som vi ble enig om hadde det mest attraktive produktene vi var ute etter. Ettersom vi fant produktet, designet vi og lagde nettbutikken med alle nødvendige funksjoner. Heldigvis har Shopify en stor rekke alternative design for nettsiden å velge utifra. Forelesningene vi har hatt til nå har hjulpet oss med valg av design på nettbutikken for å lage en kundevennlig nettside. Kundevennlighet gir en god kundereise, som gjør det enklere for kunden å handle. Vi valgte et svart og hvitt design, med et lite bilde øverst og mindre produktbilder lenger ned på siden. Vi valgte først et stort bilde øverst, men fikk tilbakemeldinger på at det var plagsomt at det tok så stor plass slik at man måtte bla mye mer enn man trengte. Med tanke på brukervennlighet tok vi for oss tilbakemeldingene og forandret dette. Helheten av nettsiden er enkel, minimalistisk og oversiktlig, og vi synes derfor det passet bra til produktene vi valgte å selge.

Når designet på nettbutikken var ferdig fokuserte vi på å legge inn produktene, og riktig pris for produktene. Første utfordringen var å finne en rimelig pris for kundene og samtidig få en profitt fra produktene. Vi løste problemet ved å benytte Shopify sine funksjoner som gjorde det enklere å finne frem til en rimelig pris for produktene på nettbutikken. Den andre utfordringen var å redigere bildene til produktene. Noen av originalbildene hadde flere farger på nedre del av bildene på produktene. Vi redigerte fargene vekk slik at de faktiske produktene vi solgte ble vist på bildene. Ettersom produktene ble tilgjengelig på nettsiden var det neste steget å teste nettbutikkens kjøpsfunksjon. Vi testet dette ved å kjøpe selve produktet. Nettbutikkens kjøpsfunksjon er en enkel prosess der man velger ut et produkt, legger produktet inn i en handlevogn, for å så kjøpe produktet. Bankkort er betalingsmåten som benyttes i nettbutikken, og for å fullføre kjøpet må man fylle inn bankkort informasjon. Etter at vi fikk en ordrebekreftelse på mail fant vi ut at kjøpsfunksjonen funket og vi var nesten klare for å lansere nettbutikken. 

Vi var nesten klare for å lansere nettbutikken, men dessverre ble vi satt tilbake fordi domenet for nettsiden ikke var klart. For å lage et domene trengte vi et organisasjons nummer, men å skaffe dette var en lang prosess. På grunn av covid-19 ble ventetiden for organisasjons nummeret lengre, og dette påvirket lanseringsdatoen vi hadde opprinnelig satt. I mellomtiden oppdaterte vi nettsiden, og laget et abonnement-funksjon der hvor besøkende av nettsiden fikk valget å skrive inn sin E-mail for å få informasjon om datoen på lanseringen av nettbutikken. Når organisasjonsnummeret var på plass, og alle funksjonene på nettbutikken var klare, lanserte vi nettbutikken til det offentlige.   

Lanseringsstrategien var også viktig for at vi fikk aktivitet på nettsiden. Vi bestemte oss for sosiale medier, sosiale nettverk, E-post og annonser som markedsføring av lanseringen. For å skaffe noen form for trafikk på nettsiden lagde vi vår egen bedriftskonto på Instagram, og koblet nettadressen til denne kontoen. Vi valgte Instagram som vår sosiale plattform, fordi den er relevant i dag og er derfor enklere å nå ut til potensielle kunder. På Instagram-kontoen la vi ut innlegg av de forskjellige produktene vi selger på nettsiden, og sendte samtidig lenker til både nettsiden og Instagram-kontoen til nære venner og familie. I innleggene brukte vi nøkkelord på hashtagene (#) for å fange oppmerksomheten til flere målgrupper som kan være interesserte i produktene. Dette er en vanlig markedsføringsstrategi som flere selskaper benytter på sosiale plattformer. Vi oppfordret folk i våre egne sosiale nettverk til å videresende lenkene til flere i sine sosiale nettverk som eventuelt skapte en nettverkseffekt. Med en kombinasjon av sosiale medier og sosiale nettverk klarte vi å få flere følgere på Instagram og dermed genererte større trafikk på nettsiden.  

Facebook- og Instagramannonser var markedsføringsstrategien som nådde flere grupper mennesker på kortest mulig tid. Annonser på Facebook og Instagram har store fordeler, på grunn av de spesielle algoritmene som når flere mulige interesserte målgrupper. Nettbutikken fikk mer oppmerksomhet, og klarte å generere flere «klikks» inn på nettsiden ved hjelp av denne strategien. Et problem med denne strategien var at annonsene ikke var kostnadsfrie. Vi ville allikevel betale for annonsene, og ble derfor enige om hvor mye vi skulle betale hver for oss. Et annet problem vi møtte på var konkurransen mellom andre lignende bedrifter med lik forretningsmodell.

Mitt personlige læringsutbytte ved å lansere en nettbutikk i oppstartsfasen er å sette opp en nettbutikk og bruke forretningsmodellen droppshipping. Kunnskapen om å lage en nettside, og kunnskapen om droppshipping var ikke noe nytt, men ettersom vi begynte å lage nettbutikk med droppshipping gikk jeg mer dybden i hvordan det er å lage en nettbutikk med denne forretningsmodellen. Jeg lærte underveis hvor viktig design og valg av relevante produkter var, og samtidig fordelene med å bruke droppshipping kontra å lage egne produkter. Alt jeg nevnte gjør kundereisen god og attraktiv for potensielle kunder. Ved å se på ulike nettsider med god design ble designet på nettbutikken enkel og lett å bruke. Vi så raskt at valg av riktig produkt var en essensiell del for nettbutikken. Målet var å selge stearinlys som interiør, og derfor trengte vi å finne stearinlys som var attraktive nok for kunder å kjøpe. Det er klare fordeler ved å bruke droppshipping. Vi trengte ikke å bruke kostnader på å lage produktene selv, vi slapp å ha eget varelager (siden leverandøren har kontroll over det), og risikoen for tap ble minimert dersom det oppsto en feil. Det er også ulemper ved droppshipping. Vi har for eksempel ikke kontroll over kvalitet på produktene, og heller ikke leveransetiden til produktene. Personlig fikk jeg større innblikk i hvordan droppshippingsforretningsmodell fungerte, og jeg lærte mer om funksjoner i en nettbutikk og viktigheten med god og brukervennlig design.  

Under lansering av nettsiden lærte jeg mer om forskjellige markedsstrategier, og hvordan de fungerer med å se resultatene ved å bruke google- og shopify analytics til å se hvor effektivt markedsføringsstrategien for lansering av nettbutikken. Markedsføringsstrategiene som vi brukte for lansering av nettbutikken er E-post, sosiale medier, sosiale nettverk og annonser. I lanseringsfasen lærte jeg mer om hvordan markedsføringsstrategiene fungerte. Vi brukte E-post som markedsføringsstrategi før lanseringen, og etter lanseringen gikk vi over til å bruke E-post som en kundeservice. Effektiviteten av E-post som strategi begynte å falle ut dersom vi startet å bruke sosiale nettverk og sosiale medier til å markedsføre videre etter lansering av nettbutikken. Sosiale nettverk og sosiale medier hadde store fordeler som kostnadsfritt måte å skaffe følgere og trafikk, men hadde ulemper som f. eks. stor konkurranse med større bedrifter som gjorde det vanskelig å nå ut til flere.  

Personlig lærte jeg mer om hvordan annonser på Facebook og Instagram fungerte. Jeg så at annonsene hadde stor påvirkning på nettsiden, ved å bruke Google-og Shopify-analytics. Annonsene skapte stor trafikk og seere på nettsiden som vi kunne analysere. Vi klarte delvis å nå målene vi satt i vår OKR, men personlig føler jeg at jeg har lært mye relevant i løpet av ukene vi lagde og lanserte nettsiden.

Legg igjen en kommentar