Plattform-Battle.Net; Hvordan har Activision Blizzard Senket Transaksjonskostnadene?

By Anex98 1 comment

Innledning

Battle.net er en app som ble opprettet av Activision Blizzard, denne appen blir brukt som en plattform for å spille mange variasjoner av spill og kommunisere med andre spillere. Blizzard og Activison var to forskjellige selskaper, som drev med forskjellige typer spill. Blizzard Entertainment var opprettet i 1991 under navnet Sillicon & Synapse, men skiftet navn i 1994. Activision ble opprettet i 1979 og har laget mange klassiske spill som Crash Bandicoot, spiderman, Doom, James Bond og mange flere spill.

Activision er nå til dags mer rettet mot First person shooters (FFP) altså skyte spill som Call of duty som har kombinasjon av Zombie First person shooters, og nå Battel Royal First Person Shooters, som har blitt populært i de siste årene. Blizzard har derimot laget MMORPG spill og MOBA spill som world of warcraft, diablo warcraft 1-3 og Heroes of the Strom. Disse spillene som er nevnt er mer rettet mot eventyr og historien i disse forskjellen spillene.  

man playing on laptop
Bildet er av Fredrick Tendong hentet fra: https://unsplash.com/photos/HVYepJYeHdQ

Activision og Blizzard slo seg sammen til et selskap i 2008, og fikk et nytt navn Activision Blizzard. Activision Blizzard etter hvert opprettet appen Battle.net for Android mobiler, IOS mobiler, Windows og MAC pc-er. Denne Appen slo sammen de mest oppdaterte og populære spillene fra Blizzard og Activison. Appen ble nesten essensielt for at konsumentene skal kunne spille spillene Blizzard Activision har å tilby.

En grunn for at jeg valgte Battle.net som en plattform å skrive om er fordi at battlenet er unik plattform og forskjellig fra de andre spill plattformene som Epic Games, Riot Games og Steam. Battle Nett har er en stor variasjon av hvordan transaksjoner fungerer på de forskjellige type alternative spillene som andre plattformer benytter. I denne Appen så er det mange alternative måter å kjøpe selve spillene på, og mange andre transaksjoner i spillene som kosmetikk eller andre elementer for å tilfredsstille konsumentene

Kort video om hvordan Battlenet fungerer av Blizzard Entertainment
https://www.youtube.com/watch?v=YJ7arjE4Rz0&ab_channel=BlizzardEntertainment

Alternativer for å kjøpe spillene går som følger:

  • Gratis (Heroes of the Storm, Call of duty warzone, Hearthstone)
  • ‘’Free Trial’’ altså gratis prøve periode (Diablo og world of warcraft)
  • Månedlig betaling  (world of warcraft)
  • Kjøp av spill  (World of warcraft, Call of duty, overwatch, Diablo etc.)                                             
  • Kjøp av nyere versjon av spill (Call of Duty)
  • Kjøp av nyere versjon av samme spill (world of warcraft, Diablo)

Alternative Transaksjoner i spillene

  • Kjøp av ‘’Bundles’’  
  • Kjøp av kosmetikk som »skins»
  • Konvertere Valuta i spill til Månedlig betalingstransaksjon   

Mange Plattformer i dag bruker disse modellene for å lure spillerne til å kjøpe de forskjellige typer produktene Battlenet har å tilby. Vi kan se på de to forskjellige plattformene Battelnet og Riot Games. Riot Games sitt mest populære spill er Leauge of Legends. Dette spillet er tilgjengelig for alle, siden den er Gratis. Gratis er en veldig attraktiv måte å dra inn spillere, dette kan gjøre potensielle spillere til faste kunder. I selve spillet, finnes det mange Champions (karakterer) å velge mellom. Spillerne blir introdusert til noen få champions som de velger å legge mest vekt på altså at de blir den karakteren/Karakterene spillerne spiller mest. Disse Karakterene har noe som heter ‘’Skins’’ altså kosmetikk i spillet som krever en form for digital transaksjon ved å kjøpe virtuell valuta i en plattform som bare kan benyttes for den type plattform. Disse kosmetikkene får karakterene til å se forskjellig ut som oftest på en kulere måte for spillerne, men ikke påvirke spillet generelt (i noen tilfeller kan kosmetikk forandre litt på karakterene).

Denne typen form for transaksjon får spillerne til å bruke penger, selv om det ikke påvirker spillet direkte. Selv om spillet er Gratis så vil spillerne bruke penger på spillet for å få disse kosmetikkene plattformene markedsfører. World of Warcraft følger den samme modellen, men er mer unikt og har flere transaksjons alternativer. Hvis en spiller er ikke tilfredsstilt med karakteren, serveren eller kosmetikken de har de muligheten til å hoppe over å starte på nytt ved å kjøpe overføringer av karakterer og nyere kosmetikk som Battle.net tilbyr. World of Warcraft har noe av det mest komplekse transaksjonssystemet som eksisterer i Gaming verden i dag, spillerne kan velge om å betale for månedlig abonnement fra egen lomme eller bruke virtuell valuta som spillerne kan tjene i world of warcraft som blir kalt for Wow Tokens for forholde den månedlige abonnementet. Denne typen modellen får spillerne som ikke har god økonomi i virkeligheten, til å spille mer sånn at de kan beholde den månedlige abonnementet.   

Hvordan har Battlenet (Activision Blizzard) Senket Transaksjonskostnadene?

For å finne ut av hvordan Activision Blizzard har senket Transaksjonskostnadene må vi finne ut hva transaksjonskostnader er.  Kort forklart ifølge wikipedia er transaksjonskostnader;

‘’Transaksjonskostnader er kostnader ved å benytte seg av markeder. For eksempel tid brukt på å innhente informasjon om priser og kvalitet, eller å forhindre at en blir lurt eller av andre aktører i markedet eller lingende’’

Transaksjonskostnadene blir delt inn i seks deler:

De seks Transaksjonskostnadene påvirker valgene selskaper/bedrifter tar for å optimalisere tidsbruket og resursene på hvert valg. Nå er spørsmålet om hvilken av disse typene transaksjonskostnadene har Activision Blizzard brukt for å senke transaksjonskostnadene  

Søkekostnader og informasjonskostnader er de to viktigste transaksjonskostnadene som blir brukt av Activision Blizzard (BattleNet). Siden de fleste transaksjonene av konsumentene foregår digitalt, så må Activisjon Blizzard optimalisere plattformen Battle.net til å tilfredsstille konsumentene sine behov. Både Søkekostnader og informasjonskostnader henger sammen. Definisjonen av begge begrepene blir kort forklart i wikipedia 

‘’ Søke- og informasjonskostnader er ressurser brukt på å finne hvilke produkt eller tjenester som er tilgjengelig og finne hvilke som er best pris og egenskaper’’

black apple watch with black sport band
Bildet av Javier Esteban hentet fra: https://unsplash.com/photos/Pp0s9F1u-wo

Activision Blizzard har hentet informasjon andre plattformer/spill og optimalisert prisen til det som er tilgjengelig i markedet. For eksempel Riot Games sitt mest populære spill, Leauge of legends har gratis tilgang til spillet, med mini transaksjoner i spillet for å kjøpe kosmetikk. Blizzard har laget sitt egen versjon av et MOBA spill, Heroes of the storm som er gratis tilgjengelig for konsumentene å spille. Blizzard bruker karakterer fra World of warcraft for å dra inn flere spillere som ønsker en annen spill opplevelse med disse karakterne. Spillet har minitransaksjoner for å kjøpe kosmetikk og man kan tydelig se at Blizzard gir et forsøk om å konkurrere mot Riot Games og markedsføre sinn egen plattform, og andre spill Activision Blizzard tilbyr ved å konkurrere mot Riot Games. 

Et annet eksempel er Call of Duty Warzone som er et gratis Battle Royal spill, og har mye av de samme konseptene som ‘’Player unknown Battleground’’ og ‘’fortnite (Epic Games)’’. Call of Duty Warzone har samme spill konsept, og mini-transaksjoner med kosmetikk. For at Activision Blizzard skal bruke plattformen Battle.Net til å konkurrere mot andre plattformer trenger de å holde seg oppdatert med markedet, dette gjør Activision Blizzard ved å hente informasjon fra andre plattformer og tilpasse sitt eget plattform for markedet. Derfor er Søkekostnader og Informasjonskostnader viktig for at Activision Blizzard skal redusere transaksjonskostnadene

Bildet av Fábio Silva hentet fra: https://unsplash.com/photos/nmTm7knUnqs

Som en tidligere konsument, så har jeg sett forandringen opp igjennom årene på denne plattformen. Først var det en plattform for Blizzard Entertainment spill, og etter hvert tilpasset plattformen til å ha mange alternative spill som er inspirert av både sine egne spill og andre plattformer som for eksempel Epic Games og Riot Games. Battel.net har alt fra MMORPG, MOBA, Singleplayer FFP og Thirdperson spill, Kort spill til Battle Royal spill som har blitt inspirert av andre plattformer og spill. 

Konklusjon

For å konkludere så er det viktig at Activision Blizzard oppdaterer og optimaliserer plattformen Battle.net ved å samle inn informasjon og søke på tjenester og produkter som er tilgjengelig i markedet. Dette kan være alt fra hvilken type spill som er populært, til hvilken kvalitet på spillet konsumentene blir tilfredsstilt av, altså grafikk, game mods, kosmetikk og andre spill optimalisering. Dette gjør Søkekostnader og informasjonskostnader veldig essensielt for å senke Transaksjonskostnadene til Activison Blizzard.

Kilder

1 Comment

Stine Sauro Hellsten

jan 1, 2021, 6:56 pm Svar

Hei Anes!
Så gøy å se utviklingen din hittil, innleggene dine blir stadig bedre! Her har du fin struktur, korrekt kildehenvisning i tillegg til at du skriver faglig riktig. Får du med noen illustrerende bilder også, er dette helt supert 🙂

Legg igjen en kommentar til Stine Sauro Hellsten Avbryt svar